Cukup Kerana MU

Cukup Kerana MU

Saturday, November 12, 2011

Haruman Masyitah



السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لا إله إلا الله محمد رسول الله


Siapakah yang dapat melupakan haruman Masyitah?
Wangian dari minyak yang panas mendidih
Menyambut pergorbanan Masyitah dan keluarganya
Sebelum disambut oleh wangian Syurga.


Pada suatu hari, ketika Masyitah sedang menyisir rambut puteri Fir'aun tanpa sengaja sisirnya terjatuh ke lantai.  Tanpa disangka-sangka, saat memungutnya Masyitah berkata: "DENGAN NAMA ALLLAH, BINASALAH FIR'AUN"

Mendengar ucapan Masyitah itu, puteri Fir'aun merasa amat marah lalu mengancam akan melaporkannya kpd ayahandanya. Masyitah sedikit pun tidak merasa gentar dgn ancaman itu.  Akhirnya Masyitah dipanggil oleh Fir'aun. Ketika menghadap Fir'aun, pertanyaan pertama yg diajukan kpd nya ialah "Betulkah kamu telah mengucapkan kata2 penghinaan terhadapku, sebagaimana yg disampaikan oleh anakku? Dan siapakah Tuhan yg engkau sembah selama ini?  "Betul,Baginda Raja yang zalim. TIADA TUHAN SELAIN ALLAH YANG SESUNGGUHNYA MENGUASAI SEGALA ALAM DAN ISINYA. "jawab Masyitah dgn berani.

Fir'aun menjadi murka. Dia memerintahkan para pengawalnya unt MEMANASKAN MINYAK di dlm sebuah kuali besar. Ketika minyak itu,mendidik pengawal kerjaan memanggil org ramai unt menyaksikan hukuman yg telah dijatuhkan pd Masyitah.

Sekali lgi Masyitah dipngil unt menghadap Fir'aun. Kemudian Masyitah diberi pilihan. Jika dia ingin selamat bersama kedua2  anaknya dia harus mengingkari ALLAH DAN MENGAKU BAHAWA FIR'AUN ADALAH TUHAN YG PATUT DISEMBAH. Jika Masyitah ingkar dgn suruh Fir'aun itu, maka Masyitah dan kedua2 anknya dimasukkan ke dalam kuali yg sdg menddih minyknya.

Masyitah tidak mahu menyerah kalah. Dia tdk akan tunduk di bwh perintah Fir'aun dan tetap akan mempertahankan imannya. Kemudian Masyitah mmbawa kedua2 anaknya menuju ke arah kuali, dia agar ragu2 apabila melihat kedua2 anak nya itu.  Dengan takdir Allah yg Maha Kuasa, anak masih menyusu itu berkata, "JANGAN BIMBANG WAHAI IBUKU, INI KERANA KITA SEMUA AKAN MEMPEROLEHI GANJARAN YG HEBAT DRIPADA ALLAH SWT. PINTU SYURGA AKAN TERBUKA LUAS MENUNGGU KEDATANGAN KITA"

Lantas tanpa sedikit pun rasa takut, Masyitah terus terjun ke dalam kuali berisikan mnyk yg sdng mendidih itu bersama kedua2 anknya.  Tiada sebarang tangisan/jeritan yg keluar dri mulut mereka. TIBA2 SATU KEAJAIBAN telah berlaku, MINYAK YG SEDANG MENDIDIH TELAH MEGELUARKAN HARUMAN YG SEMERBAK.


Aku Menyintaimu Kerana (。◕‿◕。)

(Rupa) - Kau Sentiasa BerWudhu & Berpaling Dari Kebendaan,
(Mata) - Kau Sentiasa Menunduk & Hanya Lihat Keagungan Ciptaan-Nya.
(Mulut) - Kau Sentiasa Diam Tersenyum & Bicara Mu Tentang Yang Makruf.
(Telinga) - Kau Setia Mendengar & Pekak Bila Mendengar Keburukan Seseorang.
(Tangan) - Kau Sentiasa Menadah Tangan Mendoakan Kebahagian Insan Tercinta.
(Kaki) - Kau Sentiasa Berjalan Ke Arah Keredhaan Allah Mencari Kebaikan.
(Badan) - Kau Menutup Segalanya & Hanya Pada Allah Kau Minta Pertolongan.
(Hati) - Kau Luhur Peribadi & Ikhlas Mencari Cinta Di Dalam Redha-Nya.

Al Haura Maqsurah=bidadari terpelihara.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.