Cukup Kerana MU

Cukup Kerana MU

Monday, July 25, 2011

buah limau/tamar/peria/raihanah?

الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


لا إله إلا الله محمد رسول الل


Hazrat Abu Musa meriwayatkan bahawa Rasulullah telah bersabda,

“Perempuamaan seseorang mukmin yang membaca al-Quran adalah seperti limau manis, berbau sedap dan rasa limau itu manis. Perumpamaan seseorang mukmin yang tidak membaca al-Quran adalah seperti buah tamar, sungguhpun tidak mempunyai bau namun berasa manis. Perumpamaan orang munafik yang tidak membaca al-Quran adalah seumpama buah ‘peria pahit’, buah ini tidak mempunyai bau dan berasa pahit. Perumpamaan orang munafik yang membaca al-Quran adalah seperti bunga ‘raihanah’ berbau harum tetapi berasa pahit’

(Hadiht riwayat Bukhari, Muslim, Nasai dan Ibnu Majah)






~BUAH LIMAU MANIS yang dimakan akan mewangikan mulut, membersihkan perut, menguatkan penghadaman dan lain-lain lagi. Nilai ini mempunyai kaitan yang rapat dengan pembacaan al-Quran, CONTOHNYA mewangikan mulut, membersihkan batin(jiwa), menguatkan rohani. Manfaat ini diperoleh melalui pembacaan al-Quran dan mempunyai banyak persamaan dgn sifat2 limau manis.

DIKATAKAN JUGA terdapat kesan yang khusus pada limau manis, iaitu jika limau ini ada di dalam sesebuah rumah maka jin tidak dapat memasuki rumah itu. Jika benar maka limau ini mempunyai persamaan manfaat khas sperti AL-QURAN.

LIMAU MANIS juga menguatkan ingatan(dikatakn sesetengah ahli perubatan).

3 PERKARA MENGUATKAN INGATAN (kitab Ihya-Ulumuddin, daripada riwayat Hazrat Ali)

#membersihkan gigi dengan miswak

#berpuasa

#membaca al-Quran

~RAIHANAH =jambak bunga yang harum

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.