Cukup Kerana MU

Cukup Kerana MU

Friday, June 17, 2011

tinggal al quran krn bacaan tersekat?

الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


لا إله إلا الله محمد رسول الله


Seseorang yang ahli dalam al-quran bermakna seseorang yang menghafal al-quran degan baik dan sentiasa membacanya. Sekiranya dia dapat menguasai makna dan maksud al-quran maka itu adalah lebih baik lagi. Akan berada bersama para malaikat membawa maksud bahawa sebagaimana para malaikat itu bertugas memindahkan al-quran daripada Lauh Mahfuz , demikian juga pembaca al-quran, dia menyebarkan dan menyampaikan al-quran kpd orang lain. Seolah2 kedua2 mereka mempunyai tugas yang sama. Atau kenyataan itu membawa maksud bahawa pembaca al-quran itu akan berhimpun bersama para malaikat tersebut pd hari kiamat.


Seseorang yg tersekat2 akan mendapat 2 ganjaran, satu ganjaran unt bacaannya dan stu lagi krn dia menanggung susah payah dlm bacaannya yg tersekat2. Namun ini x bermaksud bahawa ganjaran untuknya akan melebihi drpd ganjaran seseorang yg mahir. Ganjaran yg telah dinyatakan unt org yg mahir, berlipat kali ganda lbh besar drpd ganjaran untuknya, sehingga org yg mahir dikatakan akan berhimpun bersama2 dgn para malaikat yg khusus. Malah maksud kenyataan itu ialah, disebabkan dia bersusah payah mmbaca al-quran dgn tersekat2 maka dia akan mendapat ganjaran yg berasingan. Oleh itu, janganlah ssorang meninggalakan pembacaan al-quran krn alasan pembacaanya yg tersekat2.


Mulla Ali Qari rah. Telah menukilkan semula drpd hadith riwayat Tabarani dan Baihaqi bahawa ssorang yg cuba mengahafal al-quran tetapi x dpt mengingatinya akan mendapat dua ganajaran. Begitulah juga ssorang yg sentiasa bercita2 unt menghafalanya al-quran ttp x ada kekuatan unt mengingatinya, namun dia x meninggalkan pembacaannya maka dia akan dihimpunkan oleh Allah bersama2 PARA HAFIZ PADA HARI KIAMAT.


*fadhilat al- quran

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.